Direct telefonisch contact: +31 20 589 16 80

Commercieel directeur Babs Nijdam per 2020 ook frontvrouw bij MPI

Binnen Amerpodia staat Babs Nijdam bekend als de Commercieel Directeur, maar per 1 januari 2020 zal ze dit aanvullen met de rol van voorzitter van Meeting Professionals International Nederland (MPI). Nijdam zal het stokje overnemen van Robbert Weddepohl. We spraken deze powervrouw om haar drie korte vragen te stellen over deze nieuwe rol.

Gefeliciteerd met deze nieuwe uitdaging naast je werkzaamheden voor Amerpodia! Je was eerder al VP Events en bent nu VP Knowledge bij deze brancheorganisatie. Daarnaast was je ook hoofd van de progammacommissie van de European Meeting & Evens conference (EMEC) in 2019. Welke ervaringen uit je voorgaande activiteiten, neem je zeker mee in je nieuwe rol?

Een van de speerpunten van MPI is dat wij de evenementenbranche naar een hoger niveau willen tillen, zowel op theoretisch niveau als in de praktijk. Als VP Knowledge was ik hier al mee bezig, door de inhoudelijke content die MPI naar haar leden verschaft verder uit te kristalliseren en naar een hoger niveau te brengen.

Juist tijdens mijn tijd als voorzitter van het European Meeting & Events Conference (EMEC) – een van de vele evenementen die MPI organiseert – heb ik van dichtbij kunnen ervaren hoe belangrijk het is om als brancheorganisatie, naast inhoudelijk vinger aan de pols te houden, ook in praktijk een voorbeeldfunctie aan te nemen. Door als brancheorganisatie te durven spelen met innovatie, grenzen verleggen en af te wijken van de gebaande paden, kunnen we al onze leden inspireren. Die inspiratie zorgt dat de evenementenbranche zal blijven groeien: een voorstel is makkelijker gemaakt als er een (succesvol) voorbeeld te noemen is.

Sinds april 2019 ben je Commercieel directeur van Amerpodia. Hoe combineer je beide rollen?

Amerpodia is de relatief jonge organisatie die Felix Meritis, Compagnietheater, Rode Hoed en De Nieuwe Liefde verbindt. Deze vier cultuurhuizen met ieder een eigen identiteit, delen onder Amerpodia B.V. de missie om substantieel onderdeel uit te maken van het cultureel en maatschappelijk debat binnen Nederland. Onder de vlag van Amerpodia B.V. zoeken we ook naar mogelijkheden om door commerciële samenwerkingen en boekingen, cultuur betaalbaar te houden.

Met deze vier panden hebben we ontzettend veel historie in handen, daarnaast stroomt het team over van de ambitie en innovatieve ideeën rondom het organiseren en programmeren van evenementen en onze commerciële uitingen. Ik zie juist hier de verbindende factor van beide rollen: ik kan mijn ervaringen opgedaan binnen MPI delen met mijn collega’s binnen Amerpodia en hier gezamenlijk leermomenten uit trekken. Met beide partijen kan ik sparren in de zoektocht naar een goede formule waarbij de inhoud van de culturele programmering doorsijpelt in de zakelijke markt.

Alle plannen die ik bij Amerpodia maak, kan ik voorleggen aan mijn netwerk binnen MPI. Zo kan ik bij beide organisaties een speelse manier vinden om de (zakelijk) evenementenbranche te voorzien van inhoudelijk uitdagende programmering.

Het ledenaantal van MPI groeit en blijft groeien, waarom is juist in de tijd van online netwerken een organisatie van MPI heel belangrijk?

Ik geloof er sterk in dat live communicatie de meest krachtige vorm van communicatie is. Waar online de hoeveelheid informatieprikkels al snel tot een grote warboel kan leiden, kan persoonlijk contact die kluwen informatie ontwarren.

Dat zie ik ook binnen mijn eigen ervaring bij brancheorganisaties: het netwerk en de persoonlijke relaties zijn heel waardevol. Je kunt de telefoon pakken om te sparren, zakelijke ideeën uit te wisselen en elkaar te helpen in de volgende stap van je carrière. Zo ken ik Imke van den Born vanuit het netwerk van MPI en werkt ze inmiddels ook als Sales & Event manager bij Amerpodia.