Direct telefonisch contact: +31 (0) 20 589 1680

“Verbinden en onderscheiden” – renovatie Rode Hoed

Rode Hoed staat algemeen bekend als cultureel en sociaal debatcentrum, een speelplaats voor de denkers en doeners die onze maatschappij vormen. Het centrum creëert een veilige atmosfeer waarin de nieuwsgierigheid wordt aangewakkerd en waarbinnen alle onderwerpen aan de orde kunnen worden gesteld, hoe controversieel ze ook zijn. Historisch gezien is dit pand altijd al een veilige haven geweest: vanaf het begin van de zeventiende eeuw diende het als schuilkerk, waar remonstranten vrijheid van gedachte en samenkomst genoten. Omdat de remonstranten hun geloof niet in het openbaar mochten belijden, was de kerk verstopt tussen vier gebouwen zonder ingang aan de straatkant.

 

Dit is jaren geleden, en de locatie heeft nu een ander doel en een nieuwe missie gekregen. Het pand is tientallen keren verbouwd, maar heeft een aantal van de oorspronkelijke kenmerken behouden die ons herinneren aan de bewogen geschiedenis van Rode Hoed. De Oosterhuiszaal is de grootste zaal en heeft nog altijd de architectuur van een oude kerk. De rode hoed op de gevel herinnert ons aan het feit dat het pand 400 jaar geleden een hoedenmakerij was.

Niet veel mensen weten dat Rode Hoed naast de Oosterhuiszaal nog vijf zalen in verschillende soorten en maten heeft die worden verbonden door trappen en gangen. Deze worden verhuurd voor presentaties, zakelijke vergaderingen, workshops en brainstormsessies. Ze worden ook als break-outruimte gebruikt bij grote zakelijke evenementen die plaatsvinden in Rode Hoed, zoals conferenties, congressen, diners, toppen, symposia, etc.

Deze zalen zijn onlangs gerenoveerd door projectinrichter Lensvelt. Wij spraken Jeroen, de projectmanager van Lensvelt, en Janpaul, de architect en eigenaar van JPS.architecten, die verantwoordelijk zijn voor de renovatie van Rode Hoed. Jeroen en Janpaul leidden ons rond door het gebouw en hebben ons alles verteld over de make-over van de locatie.

Verbinden en onderscheiden

Tot voor kort waren veel zalen in de Rode Hoed algemeen en hadden ze geen specifieke functie. Dit gaf flexibiliteit, omdat ze aan alle doelen konden worden aangepast. Maar het gaf ook een onsamenhangend gevoel: de zalen hadden geen doel en geen persoonlijkheid. Jeroen en Janpaul hebben het concept “Verbinden en onderscheiden” bedacht. In dit concept onderscheiden de zalen zich van elkaar, maar worden ze tegelijkertijd verbonden binnen een thema.

Janpaul: “Deze zalen zijn met elkaar verbonden omdat ze allemaal bij debatcentrum Rode Hoed horen. Tegelijkertijd verschillen ze erg van elkaar en hebben ze verschillende verhalen en doelen.”

 

Groenzaal

Wie de Groenzaal binnenkomt laat het drukke leven in Amsterdam achter zich en bevindt zich ineens in een tropisch bos, vol fantastische dieren, zware bomen die hoog boven u uittorenen en zonlicht dat zijn weg zoekt door het dikke bladerdak.

renovatie Rode Hoed

 

Jeroen: “De dieren op het behang zijn geen fantasiedieren: ze zijn echt, maar ze zijn uitgestorven. Net als veel andere elementen in het pand verwijst dit behang naar het verleden en herinnert het ons eraan hoe belangrijk het is om de geschiedenis te bewaren en te eren.”

Het hoogwaardige stoffen behang is het resultaat van een samenwerking tussen het Nederlandse designmerk Moooi en het Italiaanse muurbekledingsbedrijf Arte. Dit wordt officieel in februari 2019 op de markt gebracht, waardoor Rode Hoed het enige interieur ter wereld is met dit behang.

Jeroen: “Vroeger werd behang gemaakt van stof en konden alleen de allerrijksten zich dit veroorloven. Ook het gebruik van stoffen behang in de Rode Hoed is een verwijzing naar het verleden.”

renovatie Rode Hoed

De Groenzaal bestaat uit twee delen. Er is de grote directiekamer met veel natuurlicht en een grote, zware tafel – ideaal voor vergaderingen en presentaties. En er is een kleinere kamer met een comfortabele bank, een open haard en een dressoir. “Een sigarenkamer”, in de woorden van Janpaul.

Janpaul: “De witte ornamenten geven de zaal veel klasse en stijl. Het is moeilijk te geloven dat deze eerder nauwelijks zichtbaar waren! Zodra we de muren groen hadden geverfd sprongen ze in het oog, waardoor de zaal haar unieke persoonlijkheid terugkreeg. De ornamenten, het uitzicht op de gracht, het stoffen behang, de typisch Franse theatrale lampen en het ouderwetse dressoir zorgen allemaal voor de sfeer van een knusse woonkamer waar Agatha Christie haar boeken geschreven zou kunnen hebben.”

Vrijburgzaal

Wie de zaal binnenkomt wordt overweldigd door de hoeveelheid natuurlijk licht dat van alle kanten lijkt te komen. De pastelkleurige wanden, de grote ramen en het prachtige lijstwerk zorgen ervoor dat de zaal ruim maar behaaglijk oogt. Een spiegel zonder lijst tussen de ramen verbindt binnen en buiten, alsof er zich een deur naar de wereld achter de spiegel bevindt.

Amerpodia: “Wat is de identiteit van deze zaal?”

Janpaul: “Versailles! Een moderne interpretatie van Versailles.”

renovatie Rode Hoed

 

Banningzaal

De Banningzaal had als een van de kleinste zalen van Rode Hoed wat extra aandacht en vooral een doel nodig.

Jeroen: “We noemen dit een voorraadkamer. Deze zaal is ideaal voor kleine vergaderingen of break-outsessies gevolgd door een hapje en een drankje. Daarom hebben wij deze grote voorraadkast met mooie flessen erin hier neergezet: als je drank ziet, wil je drinken.”

De diepblauwe wanden en de doorschijnende gordijnen geven de zaal een eigen persoonlijkheid, maar houden deze tegelijkertijd algemeen en geschikt voor iedere gelegenheid.  Wie goed naar de gordijnen kijkt en een stapje achteruit doet, ziet een prachtig landschap met dieren, rivieren en bossen. De print is een replica van een Vlaams tapijt genaamd “Zwijnenjacht” uit 1620.

Jeroen: “In zo’n kleine kamer zou een echt wandkleed op de muur te extreem en opzichtig zijn. Een doorschijnend gordijn is een prachtig alternatief, waardoor wij een stijlvol oud kunstwerk kunnen laten zien zonder dat het te groot en schreeuwerig wordt.”

renovatie Rode Hoed

 

Zwanenzaal

In deze zaal komen monumentale, antieke elementen samen met modern design. De antieke kasten die zijn ingebouwd in de muur en de monumentale oude boog naast de ingang worden perfect gecombineerd met de hightech-apparatuur van een moderne vergaderzaal. Door dit samenspel van contrasterende stijlen heeft de Zwanenzaal een levendigheid en textuur die er eerder niet was.

Janpaul: “Deze zaal was helemaal wit, waardoor de antieke elementen nauwelijks zichtbaar waren. We hebben wat kleur aangebracht op de wanden en de kasten en boog een nieuw leven gegeven, waardoor wordt benadrukt hoe bijzonder en uniek ze zijn.”

renovatie Rode Hoed

 

Amsterdamzaal

De Amsterdamzaal heeft twee delen: een grote zaal met uitzicht op de Keizersgracht die ideaal is voor zakelijke vergaderingen en presentaties en een bargedeelte, waar u na het werk kunt ontspannen. De grote ronde tafel en comfortabele stoelen springen in het oog, deze zijn duidelijk het middelpunt van de zaal.

Jeroen: “Wij vonden het belangrijk om iets van het oude meubilair te behouden, vooral stukken met veel karakter. Deze tafel zag er bijvoorbeeld zielig en eenzaam uit en kreeg onvoldoende liefde en aandacht. We zijn erin geslaagd om de tafel een nieuwe uitstraling te geven, zonder haar bijzondere persoonlijkheid te verliezen. Hoewel de stoelen nieuw zijn, zien ze er ouderwets uit en maken ze het geheel af.”

renovatie Rode Hoed

Cafe

Hoewel het Café en de Foyer niet helemaal opnieuw zijn ontworpen, zijn ook hier zaken veranderd tijdens de renovatie. De prachtige stoelen in het Café hebben allemaal een andere vorm en roodtint. Ze zijn ontworpen door Maarten Baas, een beroemde Nederlandse meubelontwerper. De stoelen hebben in 2017 de prestigieuze Milano Design Award gewonnen. 95% van alle designelementen, meubels en decoratie in de Rode Hoed komt van de hand van Nederlandse ontwerpers.

Jeroen: “Er is zoveel jong talent in Nederland en wij vinden het belangrijk om hen te steunen.”

renovatie Rode Hoed

 

“Wij hebben Rode Hoed in een nieuw jasje gestoken”

Hoewel het strikt genomen slechts een opknapbeurt was (er is niets afgebroken of opnieuw opgebouwd), is Rode Hoed wezenlijk veranderd. Iedereen kent en bewondert de Oosterhuiszaal, maar de kleinere zalen waren slechts een onopvallende aanvulling. Nu hebben ze een sterke eigen identiteit gekregen. Ze worden niet meer overschaduwd door de Oosterhuiszaal, maar completeren hem.

Jeroen: “We hebben de zalen weer een identiteit gegeven. We hebben ze de liefde teruggegeven die ze kwijt waren, waarbij we de rijke geschiedenis en het culturele erfgoed van de locatie in ere hebben gehouden. We hebben Rode Hoed in een nieuw jasje gestoken.”


Bent u nieuwsgierig geworden naar de renovatie van Rode Hoed? Wilt u de prachtig gerestylede zalen met eigen ogen zien? Vul dan het onderstaande formulier in of neem telefonisch contact met ons op: +31 20 589 16 80

Martien

Sales & Events Manager

Plan een locatiebezoek

Vul hieronder je gegevens in