ADE: 3 onmisbare tips voor online events
3 cruciale tips voor online events van ADE-directie Meindert Kennis en Jan Willem van de Ven
Met zo’n half miljoen bezoekers ieder jaar zet het Amsterdam Dance Event (ADE) onze hoofdstad als kloppend hart van de elektronische muziek op de wereldkaart. 2020 was het jubileumjaar met de 25e editie, die heel anders verliep dan in eerste instantie gepland. Door COVID-19 ging ADE vrijwel volledig online. “Daar hebben we van geleerd”, laat directeur Meindert Kennis weten. Samen met Jan-Willem van de Ven trekken ze een aantal belangrijke lessen. “Volgend jaar hopen we op een fysieke ADE, maar voor nu gaan we in principe uit van een online first benadering.”
Door te kiezen voor een online conferentie moesten er andere expertises worden ingezet. “Niemand van ons had eerder een tv-productie gemaakt, dus dat was zeker even omschakelen”, vertelt Meindert. Uiteindelijk bestond de ADE Pro Conference, het dagprogramma van het festival in Felix Meritis, uit een livestream van 3 dagen en zo’n 15 registraties van panelgesprekken en masterclasses.
Wat kunnen we hiervan leren? De heren van ADE geven online eventmanagers 3 cruciale tips mee voor online events:
-
Het 1-op-1 kopiëren van een fysiek evenement naar online is een no-go.
“We wilden met ADE bijvoorbeeld niet disco’s bouwen in huiskamers en daarbij een landkaart gebruiken van Amsterdam en de verschillende locaties.” Meindert benadrukt dat het veel belangrijker is om goed te bedenken wat jouw event zo bijzonder maakt en waarom mensen geïnteresseerd zijn. “Kom tot de kern van wat het event is en probeer op die manier je merkwaarde na te bootsen.”
-
De omgang met klanten en bezoekers gaat op een heel andere manier, en daar moet je rekening mee houden.
“Normaal gesproken, bij een fysiek evenement, ga je als mens ergens daadwerkelijk naartoe. Al die bezoekers gaan nu digitaal en dat betekent dat er oneindig veel variaties zijn in de technologie waarmee ze je evenement gaan benaderen,” legt Meindert uit. “Het kan dan gebeuren dat je bezoekers het idee krijgen dat dingen niet werken, maar vaak ligt dat ook aan bepaalde hard- en software die er gebruikt wordt. Zorg daarom voor een goede focus op je customer relations en zorg dat je je mensen kunt helpen.” Bij ADE kreeg de organisatie bijvoorbeeld veel meer vragen binnen via Twitter.
-
Maak gebruik van de internationale mogelijkheden die een online event biedt.
Meindert: “Bij een fysiek evenement ben je geneigd om lokaal te denken. Probeer nu echt internationaal mensen te betrekken. Gebruik andere talen en meerdere currencies bijvoorbeeld. Zo kun je iedereen ter wereld onderdeel laten zijn van jouw event.”